Jakie zatem kompetencje powinien posiadać współczesny prawnik? Na to pytanie najlepszą odpowiedź uzyskamy, gdy zapytamy o to biznes, czyli klientów zewnętrznych (firmy obsługiwane przez kancelarie), bądź klientów wewnętrznych (osoby /działy w firmie, które korzystają z pomocy jedno- lub wieloosobowego działu prawnego). Biznes odpowiada, iż oczekuje:
- Zrozumienia biznesu (Prawnik to nie osoba, która blokuje biznes np. mówiąc, że ta umowa jest niezgodna z prawem i jej nie podpiszemy. Prawnik to osoba, która podpowiada rozwiązania nie hamujące rozwoju firmy a jednocześnie zgodne z obowiązującym prawem. Prawnik też powinien mieć wiedzę na temat funkcjonowania rynku, danej branży dlatego tak ważne jest czasami doświadczenie w ścisłej branży).
- Zrozumiałego języka (Język powinien być prosty, bezpośredni, jasny, zrozumiały, dostosowany do odbiorców. Prawnicy wiele razy używają żargonu prawniczego. To rodzi wiele nieporozumień. Osoby, z którymi współpracują prawnicy w wielu przypadkach nie posiadają wykształcenia prawniczego i niekoniecznie muszą rozumieć „prawniczy żargon”, czy uproszczenia).
- Podawanie konkretnych rozwiązań (Od prawnika oczekuje się konkretnego rozwiązania danego problemu, jakieś propozycji, pokazania „prawnych” plusów i minusów danego rozwiązania – w ten sposób łatwiej szacować ryzyko danego rozwiązania)
- Możliwości konsultacji „na bieżąco” (Obecny rynek jest bardzo dynamiczny, decyzje zapadają dosyć szybko i na nie także trzeba odpowiednio reagować. Biznes chce konsultować swoje decyzje z prawnikami po to, żeby ograniczać ryzyko, przewidywać je. Współpracownicy w wielu przypadkach oczekują natychmiastowej porady, zdarza się, iż ktoś potrzebuje rozwiązania problemu przez telefon np. podczas zwolnienia pracownika).
- Dostępności / Udziału w spotkaniach (Udział prawnika w niektórych spotkaniach biznesowych jest, cytując klasykę – „oczywistą oczywistością”. Prawnik podczas spotkania od razu może zwracać uwagę na potencjalne problemy i ich konsekwencje, omawiać je na bieżąco z drugą stroną. Zdecydowanie takie działanie skraca czas przygotowania przedsięwzięcia lub realizacji jego kolejnego etapu. Prawnik taki musi mieć wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne.)
- Szybkości i terminowości (Niezwykle ważne jest szybkie działanie i dotrzymywanie terminów.)
Niezwykle istotną i trudną kwestią jest też fakt, iż będąc tak blisko biznesu i z biznesem prawnicy muszą zachować bezstronność i jako eksperci czuwać nad tym, aby wszelkie decyzje i rozwiązania – nawet te najbardziej kreatywne – były zgodne z literą prawa.