Zmiana przepisów drogowych 2023 roku dotknęła wielu sfer życia ważnych dla kierowców i pieszych. Stanowi ona kolejny etap nowelizacji przepisów, w tym ustawy Prawo o ruchu drogowym, które mają na celu zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Sprawdź zatem, jakie nowe przepisy drogowe i zmiany starych wprowadził ustawodawca.
- Wyższe kary dla kierowców pod wpływem alkoholu
Od 1 października 2023 roku w kraju obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące nietrzeźwych kierowców. Osobom pod wpływem alkoholu, które spowodują wypadek, grozi kara pozbawienia wolności do 3 lat. Jeśli w wyniku wypadku poszkodowany dozna ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, nietrzeźwemu kierowcy grozi od 3 do nawet 16 lat więzienia.
- Wzrost kar za brak OC
Zmiany w przepisach ruchu drogowego 2023 roku wprowadziły też wzrost kar za brak ubezpieczenia OC. Wysokość opłaty zależy od kwoty płacy minimalnej, która ogłaszana jest albo raz w roku albo co pół roku – 1 stycznia oraz 1 lipca.
Od 1 stycznia 2024 roku płaca minimalna wynosi 4242 zł brutto, co przełożyło się na stawki kar za brak OC. Już jeden dzień jazdy bez ważnego OC może skutkować nałożeniem kary.
UFG nalicza kary zgodnie ze schematem:
- samochody osobowe – 2x minimalne wynagrodzenie za pracę,
- samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – 3x minimalne wynagrodzenie za pracę,
- pozostałe pojazdy – 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wysokość opłaty zależy od tego, jak długa jest przerwa w posiadaniu polisy OC. A więc:
- od 1 do 3 dni – 20% pełnej opłaty,
- od 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty,
- powyżej 14 dni – 100% opłaty.
Kary za brak OC bywają wielokrotnie większe niż wysokość składki za ubezpieczenie. Nie ryzykuj zatem i zadbaj o aktualną polisę OC.
Od 1 lipca 2023 roku obowiązuje zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu. To jedna ze zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Ustawodawca wprowadził również nowe przepisy drogowe służące upłynnieniu ruchu pojazdów na autostradach oraz drogach ekspresowych z co najmniej 3 pasami ruchu. W takich przypadkach jeden z pasów musi być wolny od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3500 kg, a także od zespołów pojazdów o długości przekraczającej 7 m, bez względu na ich masę.